محل تبلیغات شما

تاریخچه مختصری از پلی اورتان در صنعت رنگ

سال 1937 شیمی دان آلما نی  Heinrich Rinke (6،1 -  هگزامتیلن دی ایزوسیانات) (HDI) یک مونومر ایزوسیانات را سنتزکرد (1 درتصویر)
سال 1938  اتو بایر (Otto Bayer) واکنش افزایشی  بین یک دی ایزوسیانات وترکیبات دیگر را کشف کرد
دراوایل سالهای دهه 40 ، شیمی پلی اورتان روی تولید الیاف مصنوعی و کوتاه مدتی پس ازآن روی محصولات اسفنجی متمرکز بود.
درسال 1957، اتوبایر (Otto Bayer) وهمکاران او با مدیفاید کردن رزین های آلکید با دی ایزوسیانات، برخی ازخواص این رزین ها به ویژه (زمان) خشک شدن  و سختی آن ها را بهبود بخشیده و به این ترتیب بود که پلی اورتان وارد  صنعت رنگ  شد. ایزوسیانات مصرف شده دراین پروسه، ازنوع تولوئیلن دی ایزوسیانات بود .
اولین دی ایزوسیانات مورد استفاده (درصنعت رنگ)تولوئیلن دی ایزو سیانات ، یک دی ایزوسیانات آروماتیک  با یک  نقطه  ضعف اساسی بود ، عدم مقاومت کافی درمقابل نور. (2 درتصویر)

استفاده از دی ایزوسیانات های (مونومر) ولی چند اشکال اساسی داشت ، سمّیو سوزاننده مخاط بود و بوی آزاردهنده  داشت.
با ساخت اولین اولیگومر تقریباً فاقد مونومر ایزوسیانات ، این مشکل برطرف شده و"شیپور" ورود پیروزمندانه  ایزوسیانات به صنعت رنگ نواخته شد.
ایزوسیانات های  اولیگومری (درپنج ساختار) به شرح زیر، یکی پس ازدیگری تولید گردیده و وارد بازارمصرف شدند.
1- (ساختار) بی اورت (Biuret)
2- (ساختار) ایزوسیانورات (Isocyanurat)
3- (ساختار) اورتان (Urethan)
4- (ساختار) اورت دیون (Uretdion)
5- (ساختار)آلوفانات (Allophanat)

دو محصول مهم از این ایزوسیانات های اولیگومری ، یکی با ساختار بی اورت ودیگری با ساختار ایزوسیانورات از هگزامتیلن دی ایزوسیانات تولید شدند.

تولید صنعتی وانبوه  هگزا متیلن دی ایزوسیانات اولیگومری با ساختار بی اورِت ، یک  ایزوسیانات آلیفاتیک ،  توسط بایر  با موفقیت انجام  گرفت و محصول آن ، تحت نام  دزمودوراِن (Desmodur N) به بازار عرضه گردید.
دزمودور اِن (Desmodur N) که به مقدار زیاد تولید گردید، دررنگ های پلی اورتان دوجزئی  مورداستفاده قرارگرفت ، به ویژه دررنگ آمیزی وسایل نقلیه بزرگ مانند هواپیما ، واگن های قطار، اتوبوس ها و
توضیحاً اینکه رنگ های سخت شونده آلکید آمین- با مشخصات بسیارخوبی که داشتند (ودارند)- قابل استفاده برای وسایل نقله مذکور نبودند ، زیرا کوره ای با ابعاد مناسب  برای وسایل نقلیه بزرگ ( جهت  سخت کردن  این رنگ ها) وجود نداشت.
رنگ های  پلی اورتان دوجزئی با عنوان  DD (Desmodur / Desmophen) دربازرهای آلمان جایگاهی ویژه کسب کردند
این رنگ های پلی اورتان  همچنین  رنگ های تعمیراتی اتومبیل از نوع آلکید را تا حدود زیادی ازبازار بیرون راندند
درسال های دهه 70 ، رنگ های پلی اورتان توانائی های خودرا در صنایع موادمصنوعی (پلاستیک ها) وصنایع چوب نیز به اثبات رساندند و پروسه جایگزینی رنگ های پلی اورتان با بسیاری از رنگ ها ی متداول دراین حوزه ها نیز شروع شد ، ادامه یافت و کماکان ادامه دارد.
ارقامی ازتولید ومصرف ایزوسیانات تا سال 1970
1- تولید سالانه ایزوسیانات درسال های 1942تا1946 درکارخانه  آنروزهای بایردرلورکوزن (IG-Farbenindustrie)  بالغ بر300تن بود
2-  (فقط) درسال 1970 تولید ایزوسیانات بالغ بر 450 هزارتن وتولید انواع پلی اورتان بالغ برحدود 1.2 میلیون تن گردید.

ادامه و آینده :
درکنار رنگ های پلی اورتان دوجزئی ویک جزئی (با ایزوسیانات های بلوکه شده)، سیستم های پلی اورتان پایه آبی، پودری ،تابش پز (سخت شونده بااشعه)، دندریمرها ی پلی اورتانی ، پلی اورتان های فلوئوره یا "فلوئورتان" بازارهای جدیدی کسب کردند. همچنین پلی اورتان با استفاده از پلی اُل های تجدید پذیر مانند محصولات بناشده برروغن کرچک در دستورکارقرارگرفته و برخی ازآن ها درمراحل ورود به بازارهستند.   
ادامه دارد

***********************************

کتاب های تخصصی صنعت رنگ (ازنگارنده وبلاگ)

(برای دیدن جزییات روی عنوان فوق کلیک کنید)

جایزه مجله آلمانی فاربه اوند لاک برای بهترین مقاله تحقیقاتی سال 2019

مرکل وکمبود نیروی متخصص درآلمان

کتاب جدید رزین ها ، رنگ ها و پوشش های اپوکسی

های ,ایزوسیانات ,پلی ,، ,اورتان ,رنگ ,پلی اورتان ,دی ایزوسیانات ,های پلی ,رنگ های ,صنعت رنگ

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

نرگس سرخ